در همه كشورهاي جهان وجود يك سازمان براي تحت پوشش قرار دادن نيروي كار آن كشور در جهت سلامت و درمان و همچنين تامين آتيه و دوران از كار افتادگي و بازنشستگي امري اجتناب ناپذير است. در اين راستا در هر كشوري بنا به اقتضا شرايط و احوال آن كشور سازماني با مضمون سازمان تامين اجتماعي شكل گرفته است كه اين وظايف خطير را بر عهده دارند.
در كشور ما نيز سازمان تامين اجتماعي براي اين منظور تاسيس شده است.
يكي از حداقل ترين خدماتي كه اين سازمانها بايد به كارگزاران يا همان ولي نعمتان خود بايد بدهند و جزو بديهي ترين وظايف شان مي باشد اطلاع رساني شفاف و سهل الوصول در مورد ميزان سوابق و آگاهي از واريز حق بيمه ماهانه توسط كارفرما مي باشد . كه متاسفانه به اين امر توسط سازمان تامين اجتماعي اهميت چنداني داده نشده است و همين مساله موجب سو استفاده زياد كارفرمايان گرديده است چرا كه كارگران دسترسي آساني به سوابق بيمه اي خود ندارند. در حال حاضر و پس از اينكه سازمان سامانه قبلي دسترسي و مشاهده سوابق بيمه را به مدت چندين ماه غير فعال كرد سازمان تامين اجتماعي سامانه اي را طراحي كرده كه كارايي لازم را نداشته و دسترسي به سوابق بيمه اي را تقريبا غير ممكن كرده است و فرآيند ثبت نامي افراد براي مشاهده سوابق به گونه اي طراحي شده است كه اغلب فرد به دليل مغايرت در اطلاعات ثبت شده در سازمان و اطلاعات شناسنامه اي بايد لاقل يكبار به شعبه مراجعه نموده و درخواست تصحيح اطلاعات را دهد كه باز اغلب با برخورد و اهمال كاري كاركنان شعب با ولي نعمتان خود مواجه مي شوند و اين دور باطل ثبت نام و مغايرت و مراجعه به شعبه ممكن است براي چند بار اتفاق بيفتد. همچنين با توجه به ظواهر امر گويا سرور سايت سوابق بيمه و يا نحوه كد نويسي به گونه اي طراحي شده كه در موارد زيادي پيغام خطا مي دهد يا يك سري نوشته ها با كدهاي انگليسي نمايش در مي آيد. لذا لازم است سازمان تامين اجتماعي تدابيري بيانديشد كه امكان دسترسي آسان و بروز به سوابق بيمه اي را براي افراد تحت پوشش قرار دهد تا هم از سو استفاده هاي كارفرمايان و هم از اتلاف وقت اعضا جلوگيري به عمل آيد.